B the change - Maart is BCORP Maand
Samen kunnen we het verschil maken
De kracht van samenwerking, daar draait het om in het leven. Want ieder op zich heeft het potentieel om impact te maken, groot of klein.
In Maart vieren we BCorp, een maand om samen aan positieve verandering te werken en elkaar aan te moedigen te werken aan een betere toekomst voor de planeet en iedereen die haar bewoont.
Samenwerking over competitie
Onze BCorp merken (Davines, Naïf en The Good Roll) geloven in samenwerking boven competitie. In ondernemen gaat het namelijk meer over onderlinge afhankelijkheid en samenwerking dan over onafhankelijkheid.
De BCorp beweging zorgt er als organisatie voor dat bedrijven gaan samenwerken om een positieve verandering teweeg te brengen. Een verandering waar wij allemaal, van bij Cutting Edge tot bij jullie als klant, een belangrijke rol in spelen.
Als mens zijn we allemaal verbonden en alles wat we doen heeft gevolgen en impact, hoe groot of hoe klein die ook mag lijken. Willen we die impact vergroten? Dan is het een kwestie van samenwerken. In dit verhaal is 1 + 1 altijd meer dan 2!
Wat is Bcorp?
Bcorp is een internationale beweging die merken samenbrengt die geloven dat bedrijven en ondernemers een kracht ten goede kunnen zijn.
Vandaag zijn er meer dan 8.300 gecertificeerde BCorp bedrijf verspreid over 96 landen. Zij zijn verspreid over 162 industriële sectoren en hebben met z’n allen tesamen meer dan 760.000 mensen in dienst.
BCorp zorgt voor een certificering met een jaarlijkse evaluatie en score over vijf sleutelgebieden: governance, werknemers, gemeenschap, klanten én milieu. De aangesloten leden moedigen elkaar aan om een inclusief, billijk en regeneratief economisch systeem te creëren voor mens en planeet.
Het is één van de moeilijkst te behalen certificaten waarbij je als bedrijf getest wordt op alle vijf de sleutelgebieden. Daarbij gaat het niet alleen om het eindproduct maar echt alle bedrijfsactiviteiten worden onder de loep genomen door de non-profitorganisatie B Lab.
KIES JOUW FAVORIETEN
Ontworpen voor het welzijn van elk haartype, biedt Essential Haircare de duurzame manier om je persoonlijke haarverzorgingsroutine te creëren met producten gemaakt met Slow Food Presidia-ingrediënten om bij te dragen aan de biodiversiteit van de planeet.
De verzorgingsproducten van Naïf zijn dan weer volledig vrij van microplastics, worden zoveel mogelijk lokaal geproduceerd en bestaan voor 90 procent uit ingrediënten van natuurlijke oorsprong.
En The Good Roll? Dat is Europees 100% gerecycleerd toiletpapier, boomvriendelijk en bovendien schenken ze 50% van hun nettowinst aan projecten voor het bouwen van veilige en schone toiletten in Ghana.
DE Bcorp Reis
Het worden van een gecertificeerd BCorp bedrijf vereist dat bedrijven een evaluatieproces doorlopen om hun duurzaamheidsinspanningen te kwantificeren en ervoor te zorgen dat ze hun waarden in de praktijk brengen.
Momenteel hebben wij drie merken in huis die BCorp gecertificeerd zijn:
Davines behaalde voor het eerst zijn certificaat in 2016 met een score van 99. Drie jaar later was het tijd om het certificaat te vernieuwen en werd de score verbeterd naar 117,4. Vandaag, in 2024 is die score opnieuw gestegen en wel naar 123,5
Naïf haalde zijn certificaat voor het eerst in 2020 met een score van 89,4 (het minimum is 80) en bleef jaar na jaar werken aan verbetering. Dat resulteerde in een verbetering van de score in 2023 naar 111,9.
The Good Roll is de ‘jongste’ telg uit onze merken in de BCorp familie. Zij behaalden hun certificaat voor het eerst in 2022 en konden al ineens met trots een score van 111 etaleren.
Wist je dat…
… een gemiddeld, niet gecertificeerd bedrijf, een score zou behalen van 50.9?
… een bedrijf minstens 80 punten moet scoren in totaal om een certificering te behalen?
… je al jouw favoriete merken kan opzoeken op de website van BCorp? Benieuwd of jouw favorieten er tussen staan. Die van ons alvast wel!
… niet al onze merken een BCorp certificaat hebben? Snappen we, want niet gemakkelijk om als klein bedrijf ook nog eens energie te steken in het behalen van het certificaat. Maar wees maar zeker dat ook Wellmark en Ray beiden alle BCorp thema’s hoog in het vaandel dragen. Niet officieel dus maar in hun hart en nieren wel duurzame bedrijven.